De reis van Jan Kriekels

Van het noordelijkste puntje in Noorwegen, tot de meest zuidelijke wijk van Chili; de producten van Jaga vind je overal ter wereld. Als Belgisch bedrijf delen wij wereldwijd onze visie en ons verhaal. Het verhaal is overal hetzelfde, maar dan wel vertaald naar de gebruiken en culturen van het betreffende land. Maar hoe komt het dat dit verhaal wereldwijd zo gedeeld wordt? Ceo Jan Kriekels is al van jongs af aan besmet met het reisvirus en nieuwsgierig naar andere culturen. Hij reisde de hele wereld over.

Zoek de warriors

Wat speelt er in de wereld? Je moet verder durven kijken en als een soort sensor alles opvangen. Het collectieve belang om samen iets aan het klimaat te doen is er nog niet genoeg, terwijl we stiekem in ons onderbewustzijn wel weten dat het speelt én dat er iets moet veranderen. Er zijn bedrijven zoals Jaga nodig om deze verandering in werking te stellen. De boodschap moet wereldwijd verteld én vertaald worden. We moeten op zoek naar die wereldveranderaars, dé Climate Designers, die in deze missie geloven en dit uitdragen.”

EMOTIES ERVAREN

Maar hoe doe je dat? Jan: “Het is heel belangrijk dat je je inleeft in mensen en hun cultuur. Iedereen is anders gevormd en heeft andere informatie tot zich gekregen. Je moet je kunnen inbeelden hoe andere mensen leven, hoe ze denken en hoe ze dingen ervaren. Wat denkt die Duitser of Chinees? Dat kun je niet in een les leren. Je moet de baan op, naar die landen toe. Met mensen praten, eten en plezier hebben; samen emoties en spiritualiteit ervaren. Het is belangrijk om je brein open te stellen en niet te oordelen.”

EXPERIENCE WORLD TOUR

Jarenlang reisde Jan de wereld over met de Jaga Experience World Tour, van Moskou tot Colombia, van Azerbeidzjan tot Canada. Jan: “Ik vertelde mensen uit meer dan 35 landen het verhaal van Jaga. Ik pakte, soms letterlijk, het podium en stond 100% achter mijn verhaal. En dat doe ik nog steeds. Vanuit een oerkracht dat dit verhaal goed is. En dat komt over. Van de hele groep die je aanspreekt, komen er altijd wel een stuk of tien mensen naar je toe. Dat is jouw basis. Dat zijn de echte warriors, de early adopters. Zij respecteren de natuur en voelen de urgentie om iets te doen aan de klimaatverandering. Zij worden Climate Designers, of dat nu in Peru is of in Rusland. Nu jaren later zijn deze mensen nog steeds loyaal aan Jaga en zijn het vrienden voor het leven.”

"HET IS HEEL BELAnGRIJK DAT JE JE InLEEFT In MENSEN En HUn CULTUUR"

CATALOGUS VOOR DE WERELD

Een goed inlevingsvermogen houdt ook in dat je weet wat de behoeftes zijn. Dat is afhankelijk van het klimaat, maar ook van de wetgeving of de prijzen in het land. Jan: “Jaga biedt een catalogus in meer dan 25 talen. In sommige landen werken ze bijvoorbeeld met afvalverbranding als warmtebron, dus dan maken we hier producten voor. Deze producten zetten we wereldwijd in onze ‘shop’. Iedereen kan hieruit kiezen. Het ene product werkt in Chili en het andere in Nederland. Onze producten zijn modulair, waardoor de verschillende onderdelen voor de hele markt inzetbaar zijn. Zo maken we dus maatwerk voor de hele wereld.”

LOKAAL PRODUCEREN

Wil je wereldwijd werken, dan is het belangrijk om op de hoogte te zijn van hoe een land werkt; economisch, sociaal en emotioneel gezien. Jan: “Rusland was vroeger onze grootste klant, maar vanwege problemen met de roebel werden onze producten driemaal duurder dan lokale producten. Think Global, Act Local houdt dan in dat je daar machines bouwt om te produceren. Zo bespaar je in de kosten, grondstoffen en sociale lasten. Wij exporteren onze technologieën, zodat er niet te veel op en neer gestuurd hoeft te worden. Dat is uiteraard duurzamer en efficiënter: een win-win situatie.” 

WERELDWIJDE TRANSITIE

De groene kennis is nog niet overal hetzelfde. Die verschillen herkent Jan uiteraard: “Ik zie heel veel goede dingen in China en in Europa. Amerika was even van het pad af, maar ook dat komt weer goed. In Afrika of het Midden-Oosten is het een ander verhaal, daar zijn hele andere behoeften. Daar zijn mensen nog aan het overleven. Meer dan 3 miljard mensen leven in armoede. Die zijn nog niet zo ver dat ze met het milieu bezig zijn. Het is belangrijk om deze mensen in hun waarde te laten. Voorzichtig te werk te gaan. Je kunt niet in één keer zeggen, zo gaan we het doen. Je kunt wel zeggen, dit is de richting. Langzaam gaat dat verhaal landen. Die transitie maken we wereldwijd mee. De weg zoals we die nu bewandelen gaat niet meer. We moeten een nieuwe weg inslaan met zijn allen.”

"Je moet mensen kunnen overtuigen dat je iets hebt wat zij niet hebben. Dat is export."

BIJZONDERE DROMEN

Alle internationale activiteiten brachten succes voor Jaga; er zijn wereldwijd mooie oplossingen geïnstalleerd. Maar ze brachten vooral ook mooie ervaringen. Jan: “Als kind droomde ik ervan om naar de Indianenstammen te gaan. Ik ben in mijn jeugd naar Peru gegaan en ben te voet naar Machu Picchu geklommen. Dat was een barre tocht, dat kun je je nu niet meer voorstellen. Ik stond vroeg op om naar de zonsopgang te kijken en datzelfde te voelen dat de Indianen gevoeld hebben. Nu jaren later rijden er taxi’s en is daar halverwege een hotel gebouwd. In dát hotel heeft Jaga de verwarming geïnstalleerd. Dat doet mij terugdenken aan mijn jeugd en dat is een fijn gevoel. Dat geldt ook voor de Airports in China of in Kazachstan. Het is bijzonder dat je iets wilt bereiken en het voor je ziet, en het dan ook daadwerkelijk gebeurt. Het meest bijzonder is toch wel de co-creatie, dat je samen met al die mensen over de hele wereld iets bereikt en tot een succes komt.”

Wil je meer weten over onze producten of concepten?

Ons team staat je graag te woord en geeft je het juiste advies om jouw volgende stap naar een duurzamer (t)huis te maken. 


Bel 073 631 23 60

Bezoek onze contactpagina

Bezoek ons adviescentrum

Maak kennis met onze producten en ontdek samen met een van onze Climate Designers de mogelijkheden voor jouw (t)huis. 

Maak een afspraak